In de werkplaats van TCR zorgt een vakkundig team voor betrouwbare en veilige voertuigen, van taxi’s en touringcars tot bussen, bakwagens en campers. Erik, sinds kort chef werkplaats en al bijna 15 jaar bij TCR, vertelt over zijn loopbaan, de uitdagingen en zijn trots op het team.
Erik is 30 jaar en woont in Raalte, maar komt oorspronkelijk uit het nabijgelegen Lemelerveld. Een nuchtere Sallander die graag zijn vrije tijd doorbrengt op het terras, genietend van het buiten zijn en de gezelligheid. Zijn keuze voor het vak was praktisch: “Ik wilde liever niet vier dagen in de week naar school, ik hou ervan om met mijn handen bezig te zijn. Bovendien werkte mijn oom als monteur, dus het lag voor de hand dat ik die kant op zou gaan.” Sinds december 2010 werkt hij bij TCR, waar hij begon met een BBL-opleiding. “Dat was ideaal: één dag per week naar school en vier dagen werken. Zo leerde ik het vak echt in de praktijk. Via mijn vader, die zelf touringcarchauffeur was, kwam ik bij TCR terecht. En eigenlijk ben ik sindsdien nooit meer weggegaan.” Wat begon als een leerling die meeliep, groeide uit tot een allround monteur met alle benodigde diploma’s, en inmiddels chef werkplaats.
“De techniek verandert, maar één ding blijft hetzelfde: je doet het samen.”
Erik heeft het stokje overgenomen van Herman Derks. Herman heeft jarenlang de werkplaats geleid en beschikt over enorm veel kennis en ervaring. Tegenwoordig is hij actief in de logistiek: met de bergingsauto haalt hij defecte voertuigen op en brengt ze naar de werkplaats. Hij is dus nog regelmatig aanwezig en een vertrouwd gezicht op de werkvloer. Voor vragen kan Erik nog altijd bij hem terecht.
Erik’s carrière bij TCR is er een van leren, doen en doorgroeien. “Aanvankelijk liep ik mee met ervaren collega’s, daarna deed ik steeds meer zelfstandig. Ik heb alle papieren gehaald die nodig zijn om goed werk te kunnen doen: van APK-keuringen tot het oplossen van storingen.” Toen hij de rol van werkplaatschef kreeg, veranderde er veel. “Het is drukker dan ooit. Waar ik vroeger vooral bezig was met het sleutelen zelf, is mijn taak nu om het hele proces draaiende te houden en collega’s te begeleiden. Ik help hen met problemen waar ze tegenaan lopen en zorg ervoor dat alles soepel verloopt. We zijn een team, maar nu neem ik de uiteindelijke beslissing als het nodig is.” Het draait volgens Erik om balans: leiding geven, maar vooral ook samenwerken.
“De werkplaats is een plek waar techniek en teamwork samenkomen, dag in dag uit.”
Elke werkdag begint in het mobiliteitscentrum met een gezamenlijk moment: een kop koffie met het team, waar ze samen de planning doornemen. “We bespreken wie welke werkzaamheden oppakt: APK-keuringen, regulier onderhoud, storingen oplossen en soms grotere reparaties.” Het kan hectisch zijn, want er komen dagelijks veel voertuigen langs. “Soms werken we aan zes tot tien bussen op één dag. Dat varieert van een klein lampje vervangen tot het reviseren van een motor, wat veel meer tijd kost.” Voor Erik en zijn collega’s staat het onderhoud centraal, omdat een goed onderhouden wagenpark zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op de weg. “De APK-keuring is een vast ritueel, want die moet elk jaar gebeuren, vooral voor onze taxi’s. In drukke periodes, zoals schoolvakanties, merken we het extra: dan komen veel schoolbusjes tegelijk binnen voor onderhoud.” De werkplaats is een plek waar techniek en teamwork samenkomen, dag in dag uit.
Erik benadrukt het belang van het team en de onderlinge samenwerking. “We zijn een hechte groep, die elkaar helpt en aanvult. En dat geldt niet alleen binnen de werkplaats, maar ook met andere afdelingen zoals planning en chauffeurs. Ik word overal voor gebeld, ook in het weekend. Ik heb geen 8-tot-5-mentaliteit, ik sta altijd klaar voor het team.” Zijn grootste trots? “Dat we zoveel voertuigen elke dag veilig de weg op krijgen, en dat sommige bussen bijna een miljoen kilometer halen. Dat we zelf motoren kunnen wisselen en complexe reparaties kunnen doen, is iets wat niet elk bedrijf kan zeggen.” De sfeer is belangrijk, zeker na een drukke week. “Vrijdagmiddagborrels zijn bij ons traditie, een moment om samen te ontspannen en successen te vieren.”
De techniek staat niet stil, dat merkt Erik dagelijks. “Elektrische voertuigen, software en rijhulpsystemen veranderen ons werk enorm. Vroeger was het vooral sleutelen met de handen, nu gaat er steeds meer tijd naar ICT en computers. Je kunt tegenwoordig bijna niet zonder laptop.” Hij ziet de toekomst van de werkplaats vooral in de ontwikkeling van slimme voertuigen die steeds autonomer worden. “Er komen steeds meer systemen waarbij je als chauffeur minder zelf hoeft te sturen.” Erik en zijn team bereiden zich voor op die toekomst. “We willen straks meer elektrische voertuigen zelf kunnen onderhouden, dat is een grote wens.” Het vak wordt complexer, maar ook uitdagender en veelzijdiger.
Wat Erik het leukste vindt aan zijn werk? “De diversiteit, geen dag is hetzelfde. En de vrijheid om ook zelfstandig te kunnen werken.” Buiten het werk is hij vooral ontspannen te vinden, zoals op het terras met vrienden. “Ik ben vrij open, er is weinig wat collega’s niet van me weten.” Zijn gouden tip voor wie een carrière als monteur of chef wil starten? “Wees niet bang om fouten te maken. Dat is iets waar veel mensen tegenaan hikken, terwijl fouten maken gewoon bij het leerproces hoort. Het belangrijkste is dat je blijft proberen en leert.”
De werkplaats is een plek waar techniek, verantwoordelijkheid en samenwerking samenkomen. Met Erik aan het roer staat het team klaar om TCR’s wagenpark veilig en betrouwbaar te houden, vandaag, morgen en in de toekomst. “De techniek verandert, maar één ding blijft hetzelfde: je doet het samen.”